Arbetsmiljön ska vara tillfredsställande med hänsyn till arbetets natur och den sociala och tekniska utvecklingen i samhället. Arbetstagaren ska ges möjligheten att delta i utformningen av arbetsmiljön men det är arbetsgivarens ansvar att se till att arbetsmiljön är god för samtliga arbetstagare. Arbetsgivaren ska härvid systematiskt planera, leda och kontrollera verksamheten på ett sätt som leder till att arbetsmiljön uppfyller föreskrivna krav på en god arbetsmiljö. Med arbetsmiljö avses inte endast den fysiska arbetsmiljön (exempelvis buller, maskiner, och skrivbord) utan även den psykiska arbetsmiljön, dvs att mobbning, trakasserier och kränkande behandling inte får förekomma. Även sådana frågor som att utreda och åtgärda ojämn och för hög arbetsbelastning är exempel på arbetsmiljöfrågor där arbetsgivaren har ett lagstadgat ansvar.
Missköter arbetsgivaren sitt ansvar enligt Arbetsmiljölagen finns det påföljder såsom viten, böter och fängelsestraff angivna i lagen. Det finns ofta goda möjligheter att komma till rätta med arbetsmiljön genom kontakt med arbetsgivaren eller berörd myndighet. Upplever du en dålig arbetsmiljö så kontakta oss idag så bedömer en arbetsrättsjurist ditt ärende gratis och diskuterar en lämplig väg framåt.