Uppsagd – Personliga skäl

Uppsagd pga personliga skäl, vi hjälper dig.

På denna sida har vi samlat lite fördjupande information om de regler som gäller vid uppsägningar på grund av personliga skäl. Allmän information om vad som gäller vid uppsägningar finner du under avsnittet uppsägning.

Det finns två typer av grunder som en arbetsgivare kan använda sig av när denne vill säga upp en anställd; Arbetsbrist och personliga skäl. Här nedan presenteras kortfattat vad personliga skäl innebär i praktiken och hur en arbetsgivare måste göra för att uppsägningen ska gå till på rätt sätt.

Oavsett om en uppsägning skett på grund av arbetsbrist eller personliga skäl har en anställd alltid rätt till lön under uppsägningstiden samt rätt till intjänade förmåner som semester och pension. Hur lång din uppsägningstid blir kan bero på vad ni avtalat om, hur länge du arbetat, din ålder samt vad som framgår av lag och kollektivavtal. Det är även möjligt att ingå särskild överenskommelse mellan arbetsgivare och anställd för att avsluta en anställning så länge den ingås frivilligt.

En uppsägning från arbetsgivaren ska vara sakligt grundad.

– Lag om anställningsskydd (1982:80), 7 § 1st stycket, 1 meningen

Personliga skäl, vad det innebär i praktiken

Med personliga skäl menas omständigheter som har att göra med den enskilda arbetstagaren. Det kan handla om samarbetsproblem, att arbetstagaren inte utfört sitt arbete tillräckligt bra, inte kommer i tid till arbetet, gått för tidigt eller varit borta under viss tid utan att meddela arbetsgivaren i förväg.

För att en uppsägning på grund av personliga skäl ska anses vara laglig krävs först och främst att de omständigheter som arbetsgivaren lägger den anställda till last verkligen är att beteckna som misskötsamhet. Ifall det verkligen rör sig om ett fel eller en brist hos den anställda är nästa fråga huruvida bristen beror på arbetstagaren själv eller ifall det handlar om att personen fått felaktiga eller bristfälliga instruktioner. I det fall arbetstagarens bristande agerande beror på att arbetsgivaren har gett felaktig eller för lite instruktioner så saknas saklig grund för uppsägning. En arbetsgivare har som huvudregel inte heller rätt att, som grund för en uppsägning på personliga skäl, stödja sig på händelser som arbetsgivaren känt till i mer än 2 månader innan meddelande om uppsägning lämnades.

Kan det konstateras att arbetstagaren har agerat dåligt och att den anställda personligen kan lastas för detta så måste arbetstagaren bli medvetandegjord om detta, exempelvis genom en skriftlig varning. Varningen måste vara konkret och tydlig nog för att arbetstagaren ska kunna förstå vad denne gjort för fel och vad den behöver förbättra. Den anställda måste därefter få lite tid på sig att förändra sitt beteende till det bättre. Hur lång tid beror på omständigheterna i det enskilda fallet.

Om den anställda, efter stegen som redogjorts för ovan, ändå inte förbättrar sitt agerande så kan arbetsgivaren ha saklig grund för att säga upp arbetstagaren på grund av personliga skäl. Innan uppsägningen sker måste dock arbetsgivaren även utreda ifall det genom en omplacering av arbetstagaren är möjligt att komma till rätta med problemet. Om det inte kan anses skäligt eller om det inte finns någon möjlighet att omplacera arbetstagaren kan arbetsgivaren gå vidare och genomföra uppsägningen.

Väljer arbetsgivaren att gå vidare med uppsägningen har arbetsgivaren först en skyldighet att meddela arbetstagaren och dennes eventuella fackliga organisation om att de avser genomföra uppsägningen senast två veckor innan uppsägningen sker. Arbetstagaren, samt dennes fackliga organisation eller juridiska ombud, har under dessa två veckor rätt att begära överläggning gällande uppsägningen innan arbetsgivaren verkställer den.

Efter att det gått två veckor från det att arbetstagaren meddelades och ingen förhandling begärts så kan arbetsgivaren verkställa uppsägningen. Besked om uppsägningen ska lämnas skriftligen till den anställda personligen eller skickas med rekommenderad post. Uppsägningen måste också innehålla vissa uppgifter, bland annat datum, personuppgifter och information om hur uppsägningen kan överklagas. En arbetstagare som anser att en uppsägning inte har haft saklig grund eller inte har gått till i enlighet med lagens formkrav har möjlighet att inom en viss tid från det att den mottog beskedet väcka talan mot beslutet och få det ogiltigförklarat samt utkräva skadestånd.

Vanliga misstag/Att tänka på

  • Att anställda inte ifrågasätter beslutet inom rätt tid.
  • Att arbetsgivare saknar saklig grund för sitt beslut om uppsägning då misskötsamheten som åberopas inte är allvarlig nog, arbetstagaren inte kan lastas för den eller har inte fått tillräckligt med information och tid för att ändra sitt beteende.
  • Att arbetsgivare inte genomför en omplaceringsutredning.
  • Att arbetsgivare inte följer de olika formkrav som lagen anger.

Har du blivit eller riskerar du att bli uppsagd? Planerar du att säga upp anställda? – Kontakta oss, vi hjälper dig.