För att en uppsägning ska ha skett i enlighet med LAS krävs det att arbetsgivaren har haft saklig grund för att genomföra uppsägningen. Detta kan enligt LAS innebära att det funnits personliga skäl som medfört att arbetsgivaren inte kan ha kvar personen i anställningen eller att det funnits arbetsbrist i bolaget t.ex. till följd av just en brist på arbete, eller en omorganisation eller nya kvalifikationskrav på tjänsten. På denna sida redogörs för vad som gäller generellt vid uppsägningar. Om du vill kan du läsa mer om uppsägning på grund av arbetsbrist respektive personliga skäl på deras respektive informationssidor.
En uppsägning ska som regel föregås av någon sorts varsel, dvs ett förhandsbesked om att du kommer att bli uppsagd. Själva uppsägningen ska vara skriftlig och ska ges till dig personligen eller skickas till dig med post. Uppsägningsbeskedet måste innehålla vissa uppgifter, bland annat ska det stå hur och när du kan överklaga beslutet.
Efter att du blivit uppsagd börjar din uppsägningstid. Under uppsägningstiden har du alltid rätt att få samma lön och förmåner som under din anställningstid. Hur lång uppsägningstiden blir kan bero på vad anställd och arbetsgivare avtalat om, hur länge du arbetat på arbetsplatsen, din ålder och vad som i övrigt följer av lag och kollektivavtal. En arbetsgivare har som regel inte rätt att kräva att du ska ta ut semester eller annan ledighet under din uppsägningstid.
När arbetsgivaren säger upp personal till följd av arbetsbrist måste de först göra både en turordningslista och en omplaceringsutredning. Detta kan vara ett omfattande arbete beroende på organisationens storlek vilket medför att det kan ha begåtts ett misstag här som kan medföra att uppsägningen skett i strid mot LAS.
Om personal inte uppfyller de krav som ställs i anställningsavtalet kan arbetsgivaren ha rätt att säga upp den anställde på grund av personliga skäl. Det finns ett flertal omständigheter att ta hänsyn till i ett sådant fall för att kunna göra en bedömningen om huruvida uppsägningen skett korrekt eller ej. Bedömningen behöver ta hänsyn till både omständigheter i det individuella fallet och huruvida arbetsgivaren följt samtliga formkrav utifrån LAS. Även om den anställde agerat fel i förhållande till sitt anställningsavtal, kan en uppsägning vara felaktig om den anställde inte informerats om bristerna i sitt beteende och inte heller givits möjligheten att ändra sitt beteende.
Det finns många moment att ta hänsyn till vid en uppsägning och det är inte sällan så att arbetsgivaren gjort misstag som kan leda till att man får jobbet tillbaka eller skadestånd. Upplever du dig felaktigt uppsagd eller kom uppsägningen som en överraskning? Sannolikt har arbetsgivaren i sådana fall gjort fel vid uppsägningen och vi kan hjälpa dig ta vara på din rätt.
Kontakta oss idag så bedömer vi ditt ärende gratis och diskuterar bästa vägen framåt.